For at standse denne udvikling anbefaler Dansk Socialrådgiverforening bl.a. at nyuddannede socialrådgivere får ret til intro og mentorordning for at styrke deres faglige afsæt, højere arbejdsglæde og større tilknytning til arbejdspladsen. (Vilkårsundersøgelse 2025 foretaget af Dansk Socialrådgiverforening blandt 5000 socialrådgivere.)
Det kan ingen vist være uenige i. Men et konstant flow af opsigelser og nye medarbejdere med svingende faglig erfaring slider på hele organisationen og især på de medarbejdere, der bliver tilbage. De medarbejdere får ofte ansvaret for at oplære og at være mentorer for de nye medarbejdere. Der er ikke kun tale om en arbejdsopgave oveni alle de andre. Det handler i høj grad om at tage godt imod, være imødekommende, empatisk og nysgerrig på den nye kollega. Endnu en ny relation i en travl og uforudsigelig hverdag, hvor arbejdet i høj grad handler om at være empatisk og nysgerrig på nye familier, der har behov for støtte. Den høje personaleomsætning og et konstant behov for oplæring af nye kolleger kan være en medvirkende årsag til stress og langtidssygemeldinger – for ikke at glemme den øgede sagsstamme, når der igen mangler kolleger og de nye ikke er parate til at varetage det fulde sagsantal. Der er stadig den samme politiske og lovgivningsmæssige forventning om, at alle opgaver bliver løst tilstrækkeligt og til tiden.
Det er derfor vigtigt, at kommunernes børnefamilieafdelinger får systematiseret deres onboarding og oplæring af nye medarbejdere. Især i forhold til de helt nyuddannede socialrådgivere. Nyuddannede socialrådgivere er generalister, der dækker over mindst 20 fagområder, og har derfor ikke den nødvendige juridiske og socialfaglige viden, der skal til for at kunne løfte de komplekse børnesager. Man hører ofte kommunale ledere undre sig over dette. Men sådan er uddannelsen tilrettelagt, og med den nye uddannelsesreform, der blev vedtaget i marts 2025, vil uddannelsen i løbet af 2026 blive forkortet med 3 måneder. Måske er det vigtigt at tydeliggøre dette overfor alle, så forventningerne er klare, når de nyuddannede socialrådgivere bliver ansat i deres første stilling og ikke med det samme føler sig utilstrækkelige med en forventning om, at de med det samme skal kunne gå ind og varetage en almindelig sagsstamme.
Social Talks er derfor begyndt at udvikle onboarding- og oplæringsprogrammer til kommunernes børnefamilieafdelinger. Fokus har været på, hvordan metoderne gennem talks, video og faciliterede samtaler kan bygges ind og være med til at skabe en dynamisk og systematisk oplæring af nyuddannede socialrådgivere samtidigt med, at den aflaster den øvrige gruppe af medarbejdere. Dette kan ikke stå alene. Der vil stadig være behov for mentorordninger og mesterlære og som denne suppleret tilgang kan understøtte. Men et systematisk program, der med fokus på omsætning til praksis giver viden og indsigt i de gængse faglige og juridiske opgaver samt giver den nyuddannede/nyansatte en mere indvendig og personlig forståelse for den organisation, de er blevet en del af, vil give et betydeligt stærkere fagligt afsæt. Det vil give mulighed for lettilgængeligt at genbesøge kilder til faglig viden, uden at skulle vente på, at en kollega er til rådighed. Materialet ”bliver stående” og kan bruges igen og igen. Ydermere er der en stor signalværdi i at komme til en kommune, der har investeret ressourcer i at tage godt imod nye kolleger. Det bidrager til øget tryghed og varme følelser for den nye arbejdsplads fra start. Faktisk er det en god idé at starte onboarding allerede efter aftale om ansættelse og ikke udskyde det til ansættelsens start. Et gennemtænkt program vil både fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere.
Ringsted Kommune tager oplæring alvorligt
Børn og Familie i Ringsted Kommune er en af de mange danske kommuner, der oplever stor udskiftning af børne- og ungerådgivere i deres myndighedsgrupper. Derfor har ledelsesgruppen besluttet at tage onboarding og oplæring af både nye medarbejdere og helt nyuddannede socialrådgivere meget mere alvorligt.
Det kan godt være de smutter igen, men det er vores pligt at oplære dem.”
lyder indgangsbønnen fra Christina Valdemar Jul Thomsen, leder af Børn og Familie.
Vi har derfor valgt at afsætte flere økonomiske og tidsmæssige ressourcer til opgaven for at give de nye medarbejdere en rigtig god start, for at styrke den faglige stolthed og for også at aflaste de andre kolleger,”
fortsætter Christina.
Derfor har Børn og Familie indgået et samarbejde med Social Talks om at tilrettelægge et program til kommunen baseret på den praksisnære viden og erfaring, som kollegerne gerne vil videregive til de nye kolleger.
Er du nysgerrig på, hvad læringskonceptet nærmere består i?

