Social Talks – en almennyttig forening

En almennyttig forening

Skolegang og læring

Hvorfor skal læring foregå i hjemmet?

Trods lige adgang til uddannelse er der en tæt sammenhæng mellem forældres baggrund og hvordan deres børn klarer sig i skolen. Den forskel starter tidligt og fortsætter hele vejen op. Derfor har forskerne dykket ned i, hvad der sker i børnenes hjem.

børneinddragelse

Videosparring er vejen til bedre børneinddragelse

Videosparring er i dag højt prioriteret i Roskilde Kommune. De sidder ikke i hver deres private praksis, men deler deres praksis med hinanden. Det har skabt et fælles læringsmiljø, hvor børneinddragelse er central, og som har kostet ressourcer samt krævet en ny måde at tænke og udføre arbejdet på. Saras talk sætter en standard for at træne og dele sin praksis i familieafdelingerne.

Kirsten Callesen

Skolefravær  

Gruppe af børn og unge, der ikke trives og som helt eller delvist mister lysten til at gå i skole er voksende. Spørgsmålet er, hvordan man arbejder med skolefravær på den enkelte skole? Hvilke krav er der til relationsarbejdet, når børn har fravalgt skolen?

karrierelæring

Jeg ved, hvad jeg vil efter 9.

Denne Talk belyser, hvordan karrierelæring ikke bare styrker elevernes bevidsthed om jobmuligheder. Det gør også undervisningen langt mere inspirerende og autentisk. Det giver mening, når eleverne oplever, at fx matematikregnestykkerne kan bruges ude i virkeligheden.

Eleven i centrum for egen læring og trivsel

Denne Talk sætter fokus på forandringsprocessen på skolen og hvordan feedbacksamtaler hænger sammen med læringssamtaler. Der sættes ord på, hvordan samtalen har skabt mere refleksion og bevidsthed hos eleven ift. egen læring og trivsel. Læringssamtaler har desuden skabt et stærkere fællesskab på kryds og tværs af elever, forældre og lærere.

Praksisfaglighed

Virkelyst og vovemod på spil i praksisfaglighed

Praksisfaglighed danner elever og gør dem til abstrakt tænkende livsduelige mennesker, der også kan løse praktiske problemstillinger. De unge mennesker får ikke tilvalgt en erhvervsuddannelse, hvis ikke de præsenteres for, at de faktisk kan det.

Projekt Gejst: en styrket indsats for unge i grundskolen

Denne Talk sætter fokus på hvordan vi kan hjælpe børn og unge, som har slået sig på skolen, med at få gejsten tilbage. Esben tror på, at alle unge kan komme tilbage på sporet i skolen – med den rette støtte før, under og efter en camp med Gejst. Hæng på, når Esben fortæller om Rasmus og Villads og når en af de unge står foran et gennembrud, hvorfra det er muligt at nå ind til ham, så han kan komme tilbage til et liv med uddannelse.

Den tomme stol

I denne talk giver Christoffer Hansen, direktør i Play et anderledes og overset perspektiv på skolefravær og de ringe i vandet, det kan skabe. Hvilke signaler udsender den tomme stol i klasselokalet? Hvilke scenarier kan udspille sig i de andre børns tanker, når de hver morgen møder ind til den samme stol, der også denne dag er tom? Og hvordan griber lærerne det bedst muligt an?

Alle børn vil i skole!

Autonomi, samhørighed og kompetence er tre vigtige områder, når det handler om børns lyst til at gå i skole og ikke mindst, når børn ikke magter skoledagen. Alle fagpersoner, der arbejder med skolefravær, ved hvor komplekst dette felt er. Ikke to børn er ens, og årsagerne til skolefraværet er slet ikke. Men ens for børnene er følelsen af isolation og utilstrækkelighed. I denne talk fortæller Nadia Kræmer Lützhøft, direktør, Fonden Drive, om deres arbejde med børn og unge, der ikke har været i skole i årevis, og hvor alle omkring børnene har opgivet håbet – ikke mindst børnene selv.

Hvordan kan man arbejde med elevdemokrati i skolen?

I denne talk sætter Martin med al sin erfaring fokus på, hvordan eleverne på skolen kan deltage demokratisk i skolens udvikling og hvordan det faktisk lærer dem at være demokratiske væsner. Hovedbudskabet er klart: Det har en enorm værdi, det er engagerende, det er rørende, det er smittende på mange niveauer, når man styrker elevrådets handlekraft og elevernes stemme på skolen. Martin formidler konkrete eksempler og metoder til, hvordan det kan gribes an.

For som det hedder i elevrådsbekendtgørelsen: “Elevrådet og elevernes stemme er vigtig for skolens udvikling.” En af skolens vigtigste opgaver er at danne eleverne til demokratiske deltagere i folkestyret og her spiller elevrådene en central rolle. Desværre viser forskning, at mange unge forlader skolen med lavt demokratisk engagement. De oplever for få reelle muligheder for at præge skolens fællesskaber. Det er der metoder til at ændre på.

Har du lige 5 minutter?

Er du forælder til et barn eller ung med autisme og/eller ADHD, kan du sikkert genkende oplevelsen af at blive hevet til side af en lærer eller en pædagog med ordene: Har du lige 5 minutter?

Må jeg være med?

Det har i mange år været en fast del af børne- eller ungeplanen at få barnet eller den unge godt forankret i lokalmiljøets børnefællesskaber og foreningsliv. Og det er vigtigt for barnets udvikling! På papiret lyder det meget enkelt: Jonas skal bare indmeldes og følges til den lokale håndboldklub af sin kontaktperson. Eller Mia skal følges til ungdomsklubben, hvor hun kan lave musik med andre. Men de fleste børne- og ungerådgivere, kontaktpersoner og andre fagpersoner ved hvor svært brobygningsarbejdet for udsatte børn og unge til civilsamfundet er. Det sætter Christoffer Hansen fokus på i denne levende talk, hvor hans ægtefælle giver ham en udfordring. Her mærker han på egen krop, hvorfor broen til nye fællesskaber kan være både lang og uoverstigelig for mange børn og unge.

Bliv medlem af Social Talks og få adgang til alle vores talks

Social Talks henvender sig til jer, der arbejder tæt på børn, unge og deres familier. Få ny viden og kapacitet, der kan styrke jeres arbejde og skabe positive forandringer.

Søg