Social Talks – en almennyttig forening

En almennyttig forening

Skolegang og læring

Hvorfor skal læring foregå i hjemmet?

Trods lige adgang til uddannelse er der en tæt sammenhæng mellem forældres baggrund og hvordan deres børn klarer sig i skolen. Den forskel starter tidligt og fortsætter hele vejen op. Derfor har forskerne dykket ned i, hvad der sker i børnenes hjem.

børneinddragelse

Videosparring er vejen til bedre børneinddragelse

Videosparring er i dag højt prioriteret i Roskilde Kommune. De sidder ikke i hver deres private praksis, men deler deres praksis med hinanden. Det har skabt et fælles læringsmiljø, hvor børneinddragelse er central, og som har kostet ressourcer samt krævet en ny måde at tænke og udføre arbejdet på. Saras talk sætter en standard for at træne og dele sin praksis i familieafdelingerne.

Kirsten Callesen

Skolefravær  

Gruppe af børn og unge, der ikke trives og som helt eller delvist mister lysten til at gå i skole er voksende. Spørgsmålet er, hvordan man arbejder med skolefravær på den enkelte skole? Hvilke krav er der til relationsarbejdet, når børn har fravalgt skolen?

karrierelæring

Jeg ved, hvad jeg vil efter 9.

Denne Talk belyser, hvordan karrierelæring ikke bare styrker elevernes bevidsthed om jobmuligheder. Det gør også undervisningen langt mere inspirerende og autentisk. Det giver mening, når eleverne oplever, at fx matematikregnestykkerne kan bruges ude i virkeligheden.

Eleven i centrum for egen læring og trivsel

Denne Talk sætter fokus på forandringsprocessen på skolen og hvordan feedbacksamtaler hænger sammen med læringssamtaler. Der sættes ord på, hvordan samtalen har skabt mere refleksion og bevidsthed hos eleven ift. egen læring og trivsel. Læringssamtaler har desuden skabt et stærkere fællesskab på kryds og tværs af elever, forældre og lærere.

Praksisfaglighed

Virkelyst og vovemod på spil i praksisfaglighed

Praksisfaglighed danner elever og gør dem til abstrakt tænkende livsduelige mennesker, der også kan løse praktiske problemstillinger. De unge mennesker får ikke tilvalgt en erhvervsuddannelse, hvis ikke de præsenteres for, at de faktisk kan det.

Projekt Gejst: en styrket indsats for unge i grundskolen

Denne Talk sætter fokus på hvordan vi kan hjælpe børn og unge, som har slået sig på skolen, med at få gejsten tilbage. Esben tror på, at alle unge kan komme tilbage på sporet i skolen – med den rette støtte før, under og efter en camp med Gejst. Hæng på, når Esben fortæller om Rasmus og Villads og når en af de unge står foran et gennembrud, hvorfra det er muligt at nå ind til ham, så han kan komme tilbage til et liv med uddannelse.

Bliv medlem af Social Talks og få adgang til alle vores talks

Social Talks henvender sig til jer, der arbejder tæt på børn, unge og deres familier. Få ny viden og kapacitet, der kan styrke jeres arbejde og skabe positive forandringer.

Søg