Social Talks – en almennyttig forening

En almennyttig forening

  • Videopakker

Skolefravær – få inspiration til arbejdet med ufrivilligt skolefravær

Mange kommuner, skoler og fagprofessionelle i hele landet arbejder dagligt med den komplekse problemstilling som skolefravær er. Børn og familier, der bliver ramt af ufrivilligt skolefravær, er ikke ens og derfor er deres forløb heller ikke ens eller de metoder og tilbud, der skal i spil.

Ingen har endnu fundet de vise sten til at løse den voksende problemstilling som ufrivilligt skolefravær er, men det er vigtigt at fagprofessionelle videndeler med hinanden for at udvikle arbejdsformer og nye samarbejdsstrukturer for at imødegå udfordringen.

Social Talks har gennem længere tid haft fokus på ufrivilligt skolefravær. Det er blevet til en del gode og inspirerende talks om emnet med oplægsholdere, der er eksperter på området fra hvert deres perspektiv. Denne pakke giver dig adgang til 5 talks.

Skolepakken indeholder:
  • 5 talks om emnet (tilgås via platformen)
  • 1 x metodebeskrivelse til hvordan videoerne bruges til at skabe læring og handling
  • 1 x facilitatormanual

De 5 talks er følgende:

1. Perspektivskifte og hjælpekunst
En talk med Anne Vestergaard. Hun er uddannet lærer med master i specialpædagogik , terapeut og forfatter.

I denne talk sætter Anne Vestergaard fokus på den svære hjælpekunst med udgangspunkt i Søren Kirkegaards filosofi, og hvor stor betydning den rigtige tilgang til forældrene er, for at kunne hjælpe barnet eller den unge med ufrivilligt skolefravær.

2. Hvordan kan vi forstå skolefravær
En talk med Tine Basse Fisker. Hun har en Ph.d. i pædagogisk psykologi, kognitiv psykoterapeut med speciale i børn og unge.

I disse 2 talks sætte Tine Basse Fisker fokus på problemforståelsens betydning for håndteringen af ufrivillig skolefravær og hvordan det ideelle forløb kan se ud, når fagpersoner skal hjælpe børn og unge ud af ufrivillig skolefravær.

3. Det ideelle forløb til at håndtere skolefravær
En talk med Tine Basse Fisker. Hun har en Ph.d. i pædagogisk psykologi, kognitiv psykoterapeut med speciale i børn og unge.

I disse 2 talks sætte Tine Basse Fisker fokus på problemforståelsens betydning for håndteringen af ufrivillig skolefravær og hvordan det ideelle forløb kan se ud, når fagpersoner skal hjælpe børn og unge ud af ufrivillig skolefravær.

4. Den tomme stol
En talk med Christoffer Hansen. Han er uddannet pædagog, master i socialentreprenørskab og direktør i Play.

I denne talk giver Christoffer Hansen, direktør i Play et anderledes og overset perspektiv på skolefravær og de ringe i vandet, det kan skabe. Hvilke signaler udsender den tomme stol i klasselokalet? Hvilke scenarier kan udspille sig i de andre børns tanker, når de hver morgen møder ind til den samme stol, der også denne dag er tom? Og hvordan griber lærerne det bedst muligt an?

5. Skolefravær
En talk med Kirsten Callesen. Hun er Psykolog og stifter af Søstjerneskolen.

Hvad sker der med hjernens funktioner når børn befinder sig i en stresstilstand? Dette er vigtig viden, når vi skal forstå hvordan vi hjælper børn tilbage i skolen. Kirsten er ekspert på området og formidler i dette oplæg hvordan vi skaber trygge rammer for børnene når vi forstår deres belastningsreaktioner. Kirsten kommer også med konkrete input til, hvad det kræves af nytænkning for en skole, når der skal arbejdes med skolefravær og hvordan vi starter arbejdet mod positive forandringer.

Hvorfor er denne pakke relevant for jer?

Denne pakke af videoer giver jer en enkel, men effektiv måde at skabe både fælles læring og konkrete handlinger i jeres lokale afdeling, skole eller institution. Når I ser videoerne sammen som medarbejdergruppe, får I et fælles afsæt, der gør det lettere at have kvalificerede samtaler om jeres praksis og udviklingsmuligheder.

Det særlige ved pakken er, at den ikke blot giver ny viden, men samtidig fungerer som et redskab til at omsætte viden til handling. Videoerne er et fælles referencepunkt, som kan inspirere jer til at reflektere over jeres arbejde og finde løsninger på aktuelle udfordringer i jeres hverdag.

Når I køber pakken, medfølger der både en konkret metodebeskrivelse og en facilitator-manual. Metodebeskrivelsen guider jer trin for trin i, hvordan I kan bruge videoerne i praksis, mens facilitator-manualen giver jer redskaber til at lede samtalerne på en måde, der sikrer, at alle bliver inddraget, og at I sammen kan omsætte inspirationen til handling.

Formålet er ikke kun at blive klogere sammen, men også at skabe reelle forandringer i praksis. Derfor tager samtalen altid udgangspunkt i et centralt spørgsmål:
Er der noget af den viden, du er blevet præsenteret for, som du mener kan gavne din eller jeres praksis?

Med denne pakke får I altså et konkret værktøj, der styrker både jeres faglige fællesskab og evnen til at handle lokalt på en måde, der giver værdi for jer selv og jeres borgere, elever eller brugere.

PRIS

5.000,00kr.

Bliv medlem af Social Talks og få adgang til vores talks

Social Talks henvender sig til jer, der arbejder tæt på børn, unge og deres familier. Få ny viden og kapacitet, der kan styrke jeres arbejde og skabe positive forandringer.

Søg